Warhammer 40000: Dawn of War Soulstorm

14.4.08 - Gediman - Komentáře (23)
Mé předpovědi se naplnily a skvělá RTS Dawn of War dostala nový, třetí, datadisk - a podle tvůrců prý také poslední. Opět se jedná o samostatně stojící hru, ke které nepotřebujete hry předchozí. Soulstorm přináší celkem tři nové prvky. Tím prvním jsou dvě nové rasy, tím druhým jsou letecké jednotky a tím třetím je nový systém kampaně. Vezmeme to popořadě.
Nové rasy
Tady mě Soulstorm zpočátku zklamal. První rasou jsou Temní Eldaři, což je v pořádku. Druhou rasou ovšem nejsou Tyranidi, nýbrž Bitevní setry. Pokud vám to nepřijde divné, tak připomenu, že Tyranidi jsou jedinou samostatnou rasou, která v Dawn of War chybí. Tvůrci přidali Bitevní sestry, což je opět ozbrojená síla Impéria a řadí se tak vedle Vesmírných mariňáků a Imperiální gardy. V jednom rozhovoru to zástupce studia obhajoval tím, že se prý "Tyranidé do světa Warhammeru 40.000 nehodí", což mě přišlo k smíchu, když vezmeme v potaz, že Tyranidé jsou ve W40K již od první edice stolní hry a až dosud ho provázejí. Takže, pokud je nějaké racionální vysvětlení, proč tu Tyranidi nejsou, pak snad jen to, že je bylo příliš obtížné převést do pravidel Dawn of War. Jinak si to vysvětlit nedokážu. Ale nezoufejme, Bitevní sestry se také velmi povedly! Takže já osobně jsem byl uklidněn a tuto armádu fanatických jeptišek si rychle oblíbil - už pro to, jak nádherně a podrobně jsou modely vytvořeny. Bitevní sestry mají zvláštní schopnost, která je odlišuje od ostatních frakcí. Disponují obzvláště účinnými kouzly, které spotřebovávají třetí "surovinu", tou je víra. Víra se dá získat různými způsoby, třeba postavením speciální vlajky na obsazeném strategickém bodu, vyprodukováním posvátné jednotky nebo třeba dosažením upgradu, během kterého se vydělává skrze vlastní padlé jednotky. Sestry jsou odolnější než Imperiální garda, ale o něco slabší než Mariňáci a jejich zbraně jsou založené na ohni.
Warhammer 40000: Dawn of War Soulstorm
Temní Eldaři jsou o něco slabší než obyčejní Eldaři, ale vyvažují to vysokou pohyblivostí. U stavby jejich budov nemusí být dělník přítomen - stačí jen položit základ, budova se dokončí sama. Dělník tak může zahájit stavbu několika budov najednou, čímž je základna velmi rychle kompletní - tento systém byl okopírován ze Starcraftu. Temní Eldaři také disponují zvláštní schopností - něco jako globálními kouzly, které spotřebovávají třetí zdroj, duše. Ty lze získat buď z padlých vojáků (vlastních i cizích), nebo vyprodukováním ze speciální budovy. První způsob je rychlejší, ovšem někdo při tom musí zemřít. Druhý způsob je pomalejší, ale přináší plynulou a stálou dodávku. Za duše lze pak sesílat kouzla, která jsou zobrazena na hlavní liště. Jinými slovy, k jejich seslání nepotřebujete žádnou konkrétní jednotku, pouze výhled.

Ještě připomenu, že super-jednotkou Sester je anděl, který dokáže létat a je velmi silný na boj zblízka, navíc má ještě schopnost jedenkrát vstát z mrtvých. Temní Eldaři mají extra-silné vznášedlo, které je mnohdy prezentováno jako nejničivější jednotka hry. Kromě toho, že projektuje ochranné pole, které zvyšuje odolnost vašich jinak křehkých vozidel, dokáže také vystřelit mohutný nepřerušovaný paprsek, kterým přejíždí z jedné strany na druhou a kosí tak všechno v dosahu. Velmi efektivní proti mnoha pěším cílům.
Warhammer 40000: Dawn of War Soulstorm
Nové jednotky
Každá rasa má v Soulstorm jednu novou jednotku a tou je letadlo! Prvek, který dosud v Dawn of War chyběl. Zde mě bohužel zarazilo, že letadlo stojí na místě, což myslím už do moderních her nepatří. Třeba v Command and Conquer: Generals letadla jednoduše kroužila v malém kruhu, což bylo realistické. Pochopil bych, kdyby tyto letouny byly VTOL (schopnost kolmo startovat a přistávat a držet se ve vzduchu na místě), ale tuhle informaci jsem v oficiálních zdrojích nenašel. Letadla jsou poměrně odolná, takže vydrží silnou palbu, ovšem jsou relativně málo ničivá. Hodně dobře je to vidět u Imperiálního bombardéru, který je díky tomu prakticky k ničemu. Dalším mínusem je nízký maximální limit, takže z letadel použitelnou armádu rozhodně nepostavíte. Jsou to spíše nástroje pro průzkum a podporu pěchoty. Na enginu hry je vidět, že létající jednotky prostě nezvládá. Pokud například narazíte na vysokou zeď, letadlo ji nedokáže přeletět. Terén spíše jen kopíruje, jako vysoko letící vznášedlo, což dále ubírá na realističnosti.

Mariňáci mají útočnou stíhačku s kulometem a dvěma typy raket. Imperiální garda dostala výše zmiňovaný bombardér s dvěma kulometnými věžemi, dvěma laserovými kanóny a třemi druhy bomb - kouřovými, které přidají bonus k obraně, zápalnými a protipancéřovými. Sestry mají poměrně rychlou stíhačku s autokanónem a lasery. Orkové mají taktéž bombardér, který ovšem bomby nehází, ale střílí v podobě sebevražedných pilotovaných střel :-). Chaos má stíhací bombardér, který může jak efektivně střílet z děl, tak i házet běžné či biologické nálože. Tau mají něco jako létající tank, který pálí mohutné salvy raket. Eldaři a Temní Eldaři mají víceméně podobné stíhačky, které disponují ne příliš ničivými zbraněmi, ovšem vysokými rychlostmi. U Necronů proběhla menší změna, v Soulstorm už jejich Skarabové nejsou pozemní jednotka, ale létající, která útočí v roji a likviduje letouny z blízka. Bohužel, Skarabové nejsou tolik ničiví a jsou velmi slabí, takže jsou obvykle rychle smeteni. Hodí se spíše pro průzkumné mise. Ovšem na oplátku dostali Necroni nového titána, ve kterého se může hlavní hrdina dočasně proměnit. Je to na kouzla zaměřená nesmrtelná jednotka, která může vyvolat iluzorní Monolit či ovládnout mysl všem pěšákům okolo. U všech ras platí, že většina pozemních jednotek schopných střelby (a všechny obranné budovy) dostaly možnost střílet i na letecké cíle, takže žádné speciální protiletadlové jednotky tu být nemusí.
Warhammer 40000: Dawn of War Soulstorm
Nová kampaň
V Soulstorm je to podobné jako v Dark Crusade. Místo jedné planety tu ale máte celou soustavu - čtyři planety a tři měsíce. Na třech planetách jsou umístěny vždy dvě rasy, na čtvrté jsou tři. Planety a měsíce jsou propojeny systémem teleportačních bran, kterými vaše armáda cestuje. Jenomže není to tak snadné, teleportační bránu musíte nejdříve dobýt, jinak se z planety nedostanete. V provincii s bránou máte za úkol dobýt a udržet dvě třetiny všech kritických bodů po určitý čas. Pokud se vám to povede, brána je vaše a můžete odcestovat. Samozřejmě, v cílové provincii musíte o bránu opět bojovat. Také stojí za to připomenout, že z každé brány se lze dostat pouze do dvou dalších, to znamená, že nemůžete ihned letět na jakoukoliv planetu.

Dobytím hlavní provincie vyřadíte v Soulstorm danou rasu ze hry a získáte její zvláštní schopnost, tedy určitý bonus (možnost ignorovat trasy bran, možnost orbitálního bombardování či výsadků atd.). Dobytím menších provincií získáváte jako obvykle elitní jednotky osobní gardy, takže časem získáte velkou startovní armádu, která se dobře hodí na rush. Platí zde ale nové omezení - budovy, které jste v provincii postavili, se po skončení mise vymažou! Takže pokud dobudete provincii a hned další tah zaútočí protivník znovu na tuto provincii, musíte stavět všechno od začátku. Je to sice nerealistické, ale možná se jedná o kompenzaci obtížnosti. Faktem totiž je, že pokud nashromáždíte velkou osobní gardu a ještě k tomu nakoupíte startovní jednotky a budovy, pak skutečně již během mise nemusíte nic dalšího kupovat ani stavět a protivníka tak rychle rozdrtíte. To platí i pro protivníka, takže pokud zaútočí na vaší nechráněnou provincii, pak máte jen startovní budovu a jednoho dělníka, zatímco on má dost síly na to, aby vás ihned zničil. Tehdy nesmíte marnit čas a začít ihned stavět základní jednotky, takže než vás protivník najde, máte šanci ho zdržet na dost dlouho, abyste si postavili další jednotky. Taková hra je opravdu velmi napínavá a skutečně máte strach, vyzkoušeno ;)
Warhammer 40000: Dawn of War Soulstorm
Další zvýšení obtížnosti Soulstorm je v podobě zásobovacích tras. Globální finance vám z dobytých provincií plynou jen tehdy, pokud jsou tyto provincie propojeny s vaší hlavní základnou, ať už přímo (sousedí s ní) nebo nepřímo (jsou propojeny bránou mezi planetami). Pokud se tedy nějaká provincie ocitne odříznutá od ostatních, žádné peníze z ní nemáte.

Co tedy závěrem? Nepřítomnost Tyranidů jsem tvůrcům odpustil, ovšem skutečně mi nesedí podání letadel. Je zřejmé, že ta byla šita horkou jehlou a mají mnoho nedostatků, které snad vyřeší nějaké budoucí patche. Ovšem výhody a kvality převyšují a tak hra ode mě dostává 100 %. A už se těšte na zbrusu nový Dawn of War 2, který bude vypuštěn příští rok. A tentokrát bych ty Tyranidy už opravdu přivítal.

Razer však výše zmíněné chybky neodpustí a pro normální hráče sníží hodnocení Soulstorm na reálných 90, většinu z toho co zde totiž vidíme už jsme si mohli užít v Dark Crusade.

90%

Víte že: Necroni jsou jediná rasa, která skutečně má úplně všechny jednotky jako ve stolní předloze? Ba co víc, má ještě jednu navíc – logicky: stavebního dělníka

Vaše hodnocení: 93%  (132 hlasů)
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
FAQ | Kontakt | RSS | Fox Axe © 2006-2024
Původní recenze, obrázky, texty a zdrojový kód těchto stránek nesmí být bez souhlasu šířeny.

Načtení stránky trvalo 0.015 vteřin