Original war

18.6.07 - Josef Vítů - Komentáře (2)
Vynikající real-time strategie, která (bohužel) nedobyla svět :-(
Přesuňme se nyní do 20. dubna 2001, do dne kdy vyšla z dílen Altar Interactive v té době nejlepší česká real time strategie, která i s několika chybami, diskutabilním dabingem a slabší propagací uspěla alespoň na domácím trhu. Protože může už od počátku nabídnout něco víc než jen líbivou grafiku máme důvod se k ní s klidem vrátit i po 6 letech a zauvažovat jestli má stále smysl si ji zahrát.
Hardwarová náročnost
Je v dnešní době naprosto minimální, s příchodem Visty se ovšem mohou vyskytnout problémy s kompatibilitou operačního systému.

Příběh
Hra je inspirována románem Poslední den stvoření, ve kterém napadne světové velmoci cestovat zpět časem a přivlastnit si světové zásoby ropy. Události samotného Original war jsou pak velmi volnou obdobou románového příběhu.
Original war
Verze Američanů – Američané nalezli podivný artefakt. Nevěděli, co to je a tak to převezli do Oblasti 51. Při výzkumech zjistili, že se jedná o stroj času (nazvali jej EON), a vše, co se do něj vloží, je přeneseno 2 miliony let do minulosti. Jenže zdroj energie byl vyčerpán během zkoušek a EON se již nedal použít. Pak byl ale objeven siberit – látka plná energie. Problémem bylo, že se nachází pouze na Sibiři. Američané se proto rozhodli, že pošlou několik týmu do minulosti, aby všechen siberit převezli na Aljašku (Sibiř a Aljaška byly v té době spojeny). Ale co se nestalo. Rusové již v minulosti na Američany čekají. Hlavním hrdinou americké kampaně je voják John MacMillan.
Original war
Verze Rusů – Rusové nalezli podivný artefakt. Nevěděli, co to je a tak to začali zkoumat. Zjistili, že se jedná o stroj času (nazvali jej TAWAR), a vše co se do něj vloží, je přeneseno 2 miliony let do minulosti. Jenže zdroj energie byl vyčerpán během zkoušek a TAWAR se již nedal použít. Pak byl ale objeven alaskit a jak jistě tušíte, tak ten se nachází pouze na Aljašce. Ale ruští vědci také zjistili, že se kdysi nacházel na Sibiři. Došlo jim, že Američané mají také stroj času a přisvojili si alaskit! Proto Rusové poslali do minulosti své lidi, aby alaskit uchránili pro Rusko. Ruským hrdinou je mechanik Jurij Ivanovič Gorkij, přezdívaný Burlak.
Original war
Verze Arabů - Ano, ve hře Original war je ještě jedna strana. Za Araby si sice nezahrajete (i když to v původním plánu hry možné být mělo). Arabové přepadli americký EON a jejich jediným úkolem bylo zničit zásoby siberitu/alaskitu, aby byli všichni závislí na ropě - díky siberitu/alaskitu je totiž možné vyrobit "trvalý motor", který nevyžaduje doplňování paliva! To by byla pro arabské země katastrofa.

Grafika + herní koncept
Začnu grafikou. Ta je na svou dobu na velmi dobré úrovni. Animace jsou věrohodné, pokud jedete tankem po louce, tak udusáte trávu. A pokud budete déle jezdit (nebo i chodit) tou samou trasou, časem si tam uděláte cestu, která se zobrazí i na mapě. Postavy, pokud mají pohov, popocházejí na místě a občas si stěžují, že nemají žádnou práci. Příběh je vyprávěn hlavně rozhovory, ale také deníkem, který si píše John MacMillan nebo televizí, kterou sleduje Burlak. Síla jednotek v Original war je určena úrovní v jednotlivých povoláních. Ta jsou čtyři – voják, dělník, mechanik, vědec. Postavy se mohou učit, v každém povolání pak může postava získat maximální úroveň deset. Hlavní funkcí vojáků je samozřejmě střelba, ať už ze samopalů nebo obranných věží, do kterých můžou mechanici namontovat různá děla či raketomety. Ale tyto modernější zbraně musí někdo vynalézt! A od toho jsou tu vědci. Vědci jsou velmi užiteční nejen tím, že vymýšlejí nové technologie, ale hlavně umí jako jediní léčit lidi. Stejně jako vojáci toho umí víc. Nemusí mít jako zbraň pouze samopal, ale později i bazuku, minomet nebo odstřelovačku. Ovšem neexistuje, že jedna strana konfliktu umí to, co druhá. Každá má své vlastní technologie, výhody i slabiny. Američané používají poměrně rychlá a docela odolná vozidla. Rusové pomalá, ale hodně silná. A Arabové rychlá, jenže velmi slabá. I se vzhledem budov je to samozřejmě, stejné. Ale k čemu by byla vozidla bez zbraní! Můžete postavit tanky s kulomety, děly, lasery, plamenomety, raketomety či rovnou siberitovou/alaskitovou raketu, která je nejsilnější zbraní ve hře. A abych nezapomněl – všechny budovy (továrny, obranné věže, laboratoře, …) musí někdo postavit. Od toho jsou tu dělníci. Ovšem budovy může stavět úplně každý, ale pouze dělníci můžou položit základy. Mimochodem víte, že si můžete ochočit "své" prapředky? Ano, i opičáci pro vás můžou pracovat. Stačí vyzkoumat řeč opičáků a ochočování může začít. V pozdějších fázích hry budete za takové opičí komando velmi vděční. Jak se dočtete dále, hráč v Original war má velmi silnou potřebu spoléhat se na specifické herní jednotky (lidi) z toho vyplývají RPG prvky které hře dodávají onen punc jedinečnosti.
Original war
Hratelnost
Tak ta je opravdu obrovská. V Original war nejde o boje tisícových armád. Máte velmi omezený počet lidí, každý má svůj vlastní charakter. Všechny lidi, které ovládáte, si musíte pečlivě střežit. Nemůžete čekat, že každou chvilku vám dorazí horda posil. To neexistuje. Posily k vám dorazí opravdu vyjímečně. Proto nezanedbejte obranu a snažte se nestavět ta nejlevnější vozidla, jaká dokážete. Chraňte si lidi – to je klíč k úspěchu. Zabili vám někoho? Nic se neděje, ale mohli jste si velmi ztížit další mise. Ta postava vám mohla v další mapce nějak poradit či nabídnout špionážní práci. Nebo vám klidně mohla někoho zachránit ze zajetí. Prostě a jednoduše, nenechte si nikoho zabít! Ve hře jsou tři suroviny – bedny, ropa a siberit/alaskit. Další "surovinou" bych mohl nazvat lidi - ty si střežte, jsou velmi vzácní :-). Bedny přicházejí z budoucnosti a objevují se náhodně po mapě. Do skladiště je umí dopravit pouze dělník nebo náklaďák. Ropu můžete těžit, ale nejdříve musí vědec objevit ložisko. Stejné je to se siberitem/alaskitem. A pro ještě další oživení hry můžete u svých podřízených (i u sebe) měnit libovolně povolání. Na konci každé mise jste odměněni zkušenostmi, které můžete věnovat pro určitou schopnost (vojenskou, mechanickou, pracovní či vědeckou). Velikost odměny se odvíjí od toho, zda jste splnili i vedlejší úkoly a zda jste NAHRÁVALI POZICI!!! Umělá inteligence vcelku ujde. V případě zranění postava ustupuje (u svých lidí to můžete zakázat), nepřítel staví opevnění na kopci (dělejte to i vy, budete mít několikanásobně lepší palebnou pozici), schovává se za stromy apod. Při hře se objevují tipy, které doporučuji číst. Dozvíte se, jak ovládat určitou zbraň či se lépe bránit. Příběh je nelineární a plný zvratů, takže hra jen tak neomrzí. Dále vás čeká celkem 5 různých konců. Tahle hra má prostě všechno, aby vás udržela od začátku do konce. Bohužel i chyby. Občas se vozidla (pokud je jich víc) seknou v průsmyku a vy je musíte postupně vynavigovat pryč. Před instalací patche hra občas padá, v jedné misi se dokonce zdvojili postavy (což ji značně zjednodušilo). Horší je to i s hudebním doprovodem. Stále stejné téma za chvíli omrzí. Ale ani tyto neduhy hru vůbec nekazí.
Original war
Verdikt
Original War si určitě obstarejte. Je to stále velmi chytlavá hra.

A Razer dodává, že výsledné hodnocení vzniklo stržením 10% z původních 90 jen pro dnes už opravdu zastaralou grafiku, špatný pathfinding jednotek a fakt, že dobrých českých her je už víc než tehdy. Původní recenzi si můžete přečíst na Josiho webu “Dobré hry“, kde najdete i jiné recenze na hry jako například Half life 2.

80%

Víte že: Původně měla být ve hře také arabská kampaň. Pak ale autoři usoudili, že by toho bylo už moc a raději se pustili do vylepšování americké a ruské. Na jejich kvalitě je to jasně vidět. Přesto se arabská grafika velmi dobře využila. V přípravě byl také oficiální datadisk s arabskou kampaní, nicméně neúspěch hry v USA vydavatele odradil a vývoj datadisku byl ukončen.

Vaše hodnocení: 97%  (262 hlasů)
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
FAQ | Kontakt | RSS | Fox Axe © 2006-2024
Původní recenze, obrázky, texty a zdrojový kód těchto stránek nesmí být bez souhlasu šířeny.

Načtení stránky trvalo 0.0157 vteřin